![_methode_times_prod_web_bin_45276cbc-fc70-11e7-a64e-221285d37bf1](https://newtv.md/storage/media/6d448839-92ae-40d7-a7ba-4397ce844b58.jpg)
Guvernul RM a acceptat tranzitarea gazului de la frontiera către Tiraspol în baza unui contract semnat de Moldovagaz cu un trader european, cu plata în avans. În calitate de trader european apar companiile ”MET Gas” și ”Energy Marketing AG”, iar achitarea plăților pentru gaze se va face printr-o companie din Dubai, ”JNX General Trading LLC”. Înainte de ședința CSE, PM D.Recean aduce (pe pagina sa FB) precizarea că ”nu există niciun cetățean moldovean în spatele acestor companii”, motiv pentru care, anterior, autoritățile au respins categoric ofertele unor companii locale, din care trebuie să înțelegem că este foarte bine dacă de furnizarea gazelor naturale se ocupă cetățeni ruși, unguri sau arabi, nicidecum moldoveni. Așa funcționează la noi schemele.
Câteva observații la firul ierbii:
1. Tiraspolul a refuzat să îndeplinească condițiile de accesare a ajutorului european de 60 milioane de euro, iar în aceste condiții, Chișinăul a ales să permită tranzitul gazului, necondiționat, cu explicația că, “poate evita în acest fel o criză umanitară”, și că ”gazele livrate în scurt timp nu sunt finanțate din banii UE sau ai RM.” Furnizarea gazelor din ajutorul UE în perioada 1-10 februarie s-a încheiat, astfel că după 13 februarie, Tiraspolul va primi gaze rusești, iar Moldovagaz va ajuta acestor traderi europeni să livreze gaze către Transnistria. Mai urmează ca Moldovagaz să livreze în calitate de împrumut 5 mln m3, cu termen de restituire până la 31 martie, după care, Tiraspolul revine la importuri de gaze rusești în regim autonom prin traderi europeni.
2. Constatăm astfel ca intenția Guvernului RM de a-și impune autoritatea asupra sistemului de furnizare de gaze în Transnistria a suferit un mare eșec. Tiraspolul va putea aduce gaz rusesc, achitat în Dubai din surse neclare, îl va tranzita prin RM, va achita niște taxe modeste de tranzit, din aceiași bani rusești, și va respinge în continuare să se conformeze condițiilor formulate de Chișinău; la fel, Tiraspolul nu se va simți obligat să livreze curent electric pentru malul drept decât în măsura în care va avea nevoie de bani. Notăm ca azi 70% din veniturile regimului separatist provin din exportul de curent electric, produs din gaze neplătite.
3. Noua schemă adusă de Krasnoselski de la Moscova lasă regimului o pernă de oxigen contra oricăror ”deranjuri” privind situația drepturilor omului în regiune, oferindu-le șansa oligarhilor locali să-și umple din nou conturile cu profituri din industriile pe care le dețin pe malul stâng al Nistrului și care pot lucra numai pe gaz gratis. Rămâne un mister de ce actualul guvern vrea să ocolească legea “deofshorizarii” adoptată în 2020, care trebuie să elimine orice plăți obscure, iar ideea ca PM Recean a aprobat deja schema livrărilor de gaze prin companii străine, ne-licențiate în RM ridica niște semne de întrebare asupra legalității, provenienței și traseului viitor al acestor bani.
4. Altfel spus, cu ce statut vor fi livrate aceste gaze către Transnistria daca nu se achită niciun impozit pe el, cu excepția plaților de tranzit? Cui transmitem acest produs, pe care-l scutim de taxe? Dacă vorbim de Tiraspolgaz, atunci această companie are o datorie de 11 mlrd $, cum poate cineva recunoaște gazele naturale drept ”ajutor umanitar”, în temeiul căror legi? Si mai simplu: daca gazele naturale erau livrate de o companie RM, statul incasa apr. 100 mln lei lunar sub formă de TVA, îl devama, în condiții transparente și legale; daca acest business este atribuit unei companii străine, achitate din Dubai, RM pierde și încasările potențiale, și instrumentul prin care-și putea face autoritatea statului ascultată. Mai simplu: nu grija de populație, ci salvarea regimului se întâmpla azi, sub nasul CSE, chiar daca oficial, narativele sună altfel. Știm cu maximă certitudine - fără gaze aduse gratuit în regiune sub controlul sau, regimul de la Tiraspol nu are cum supraviețui, pierzând cca 300 mln lei lunar, însă cu ei (cu acești bani),regimul își menține neclintite structurile represive și poate controla mai departe mințile oamenilor. Să nu uităm, 90% sunt cetățenii RM.
Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ
Concluzii:
1). Soluția guvernului Recean este să aplice din nou derogări de la legislația cu privire la gazele naturale, oferind regimului de la Tiraspol pârghii de a evita să se conformeze cadrului legal al RM, fără a obține nimic în schimb. Condiționalitățile RM sunt ”ca și avertizarea chinezească” lipsite de efect asupra regimului de la Tiraspol și asta oamenii simpli o văd și o judecă greu.
2). Este limpede că cineva ajută din nou regimul in agonie de la Tiraspol sa-și revină la status quo, să trăiască bine, fără griji, păstrându-și mușchii și legătura cu sponsorii lor misterioși din Dubai. Oare de ce SPCSB și alte instituții bine hrănite din bugetul statului nu se găsesc conectate la aceste decizii? Înainte, cel puțin lucrurile erau puse pe tapet, fără niciun iluzii asupra imperativului moral al celor care ne guvernează, astăzi se pare că-i de prisos să-l amintești.
3). Și totuși, la ce concluzie ajungem astăzi după acest episod? Simplu, guvernul PAS nu poate menține un curs principial și sta în genunchi in fata Tiraspolului! Incompetență ori interes? Sau ambele. Intensitatea lor ar trebui s-o investigheze Procuratura Anticorupție.
ȘI cât mai repede.
Analiză de Igor Munteanu, președinte CUB