
Actualul ministru al Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale (MIDR),Vladimir Bolea, a făcut precizări referitoare la costurile exorbitante ale proiectului Leova-Bumbăta, în valoare de circa 284 de milioane de lei, realizat în perioada în care Andrei Spînu se afla la conducerea MIDR. Potrivit lui Vladimir Bolea, procedurile au fost bazate pe deciziile Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE) din 2022, în perioada declarării stării de urgență în Republica Moldova din cauza războiului din Ucraina. Bolea subliniază că creșterea semnificativă a tranzitului rutier pe teritoriul țării și formarea cozilor la punctele de trecere a frontierei ar fi determinat CSE să ia măsuri urgente pentru construirea drumului de acces și a noului Punct de Trecere a Frontierei la Leova – Bumbăta.
"În primul rând, cred că nu trebuie să rupem din context ce se întâmpla în acea perioadă. Vorbim despre 2022, despre război, despre stare excepțională în Republica Moldova, iar modul în care se luau deciziile era foarte rapid, pentru că trebuiau rezolvate probleme stringente. Vămile erau arhipline, cozi interminabile, era o stare nu tocmai lejeră și foarte departe de cea actuală...", a declarat Vladimir Bolea.
"În primul rând cred că nu trebuie să rupem din context ce se întâmpla atunci în acea perioadă, noi vorbim despre 2022, despre război, despre stare excepţională în Republica Moldova şi modul în care se luau decizii era foarte rapid pentru că trebuaiu rezolvate nişte probleme stringente. Vămile erau arhipline, cozi interminabile, era o stare nu cea mai lejeră şi foarte departe de cea actuală azi...
-Dumneavostră aţi fost la această şedinţă?
-Probabil că da.
-Şi nu aţi avut întrebări?
-Nu am avut întrebări pentru că se discuta despre construcţia unui pod care ar putea interconecta Republica Moldova cu România, ca să ajungi la pod trebuia şi drumul de construit.
-Nu v-aţi pus problema? Vorbim despre o sumă mare 284 milioane de lei.
-Cred că trebuie aici, la fel, să aşteptăm judecata, cu mici detalii. Este un dosar care s-a finalizat, care urmează a fi transmis în judecată.
-284 de milioane, daţi unei persoane fizice care începe să facă lucrările înainte să aibă siguranţa că o să ia aceşti bani şi banii evident, ajung la această persoană. Aveţi siguranţa că dacă se făcea o ofertă nu era un preţ cu 50 de milioane de lei mai mic?
-Foarte greu să te dai cu presupusul că dacă. A fost o situaţie şi trebuie de mers până la capăt de demonstrat că ba, ori laie ori bălaie. Cred că trebuie de aşteptat finalitate, procesul să se judece", a spus Vladimir Bolea.
Lucrările de proiectare a drumului Leova – Bumbăta au fost efectuate de firma unui fost angajat al companiei deținute de familia directorului interimar al Administrației de Stat a Drumurilor.
Contractul pentru efectuarea lucrărilor, care s-a ridicat în final la aproape 284 de milioane de lei, a fost atribuit, fără licitație, în urma unor negocieri directe, unei companii care a început lucrările cu câteva luni înainte de semnarea acordului.
Procedurile de negociere a contractelor au fost "o formalitate", prin care au fost "legalizate excepțiile din perioada stării de urgență", recunoaște Radu Rogovei, șeful Direcției Politici în Domeniul Dezvoltării Drumurilor, din cadrul Ministerului Infrastructurii.
Anterior, fostul şef al Procuraturii Anticorupţie, Veronica Dragalin a venit cu mai multe detalii despre dosarul penal privind construcţia drumului Leova-Bumbăta. Aceasta a declarat că există suspiciuni de trucare a procedurii de achiziții publice, iar firma de proiectare ar avea legături directe "cu o companie a cărui administrator este soția actualului șef de la Administraţia de Stat a Drumurilor". De asemenea, conform Veronicăi Dragalin, dosarul a fost pornit pe suspiciuni de abuz de putere.
Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ