Aeroportul din Chișinău a rămas fără strategie: Documentul a fost șters de pe site-ul aerogării

20 februarie 2025, 18:11

Strategia de dezvoltare a aeroportului, elaborată în anul 2010 de o companie germană cu renume internațional, care trasa direcțiile de dezvoltare ale aeroportului până în 2030, a fost ștearsă de pe site-ul aerogării. Despre asta scrie blogger-ul Eugen Luchianiuc, într-un articol publicat pe blogul său, transmite Telegraph.md.

Potrivit lui Luchianiuc, acest document strategic, elaborat de Hochtief AirPort GmbH, cu o proiecție pe 20 de ani, detalia direcțiile de dezvoltare ale aeroportului, bazându-se pe prognoze de trafic aerian, cerințe de infrastructură și reglementări aviatice internaționale. Strategia însă a dispărut fără nicio explicație de pe site-ul oficial al aeroportului.

„Care este cheia de succes a unei afaceri, fie ea gestionată și de stat. Viziune și strategie. Două componente indispensabile unei dezvoltări de durată. Ce-i lipsește astăzi aeroportului? Anume asta. În 2010, compania germană Hochtief AirPort GmbH, recunoscută la nivel internațional în domeniul dezvoltării infrastructurii aeroportuare, a elaborat un Master Plan, o strategie de dezvoltare, pentru Aeroportul Internațional Chișinău. Acest document strategic, cu o proiecție pe 20 de ani, detalia direcțiile de dezvoltare ale aeroportului, bazându-se pe prognoze de trafic aerian, cerințe de infrastructură și reglementări aviatice internaționale. În mod obișnuit, o asemenea strategie servește drept ghid esențial pentru administrația unui aeroport, asigurând o dezvoltare coerentă și planificată”, a scris Luchianiuc.

Master-plan-ul era structurat în trei etape, fiecare dintre ele având obiective clare și investiții esențiale pentru a permite aeroportului să rămână competitiv și funcțional. Printre ele se numărau modernizarea pistei, extinderea platformei și îmbunătățirea terminalului existent pentru a putea gestiona creșterea traficului aerian, construcția unui nou terminal de 20.000 mp, extinderea platformei și îmbunătățiri la sistemele de alimentare cu energie și drenaj.

De asemenea, planul prevedea extinderea terminalului, construirea unei noi căi de rulare și dezvoltarea infrastructurii auxiliare pentru a sprijini creșterea traficului aerian. Totodată, strategia prevedea cum și unde urma să fie cheltuit fiecare leu, unde urmau să fie îndreptate investițiile pe fiecare capitol în parte, de la terminal, parcare, până la pistă și lumini.

„Aeroportul din Chișinău are parte, fără îndoială, de cea mai proastă etapă a istoriei sale. Deși creșterea numărului de curse și de pasageri ar fi trebuit să ducă la o dezvoltare fără precedent, totul este exact invers. Cine e de vină? Privirile tuturor se îndreaptă către cei care conduc astăzi aeroportul. Acolo pare să fie buba. Strategia a fost făcută, mai trebuia doar implementată. Dar ce avem la ziua de astăzi? Planul, ca prin minune, s-a evaporat de pe site-ul aeroportului”.

Potrivit lui Luchianiuc, această situație are loc din cauza incapacității actualei administrații a aeroportului de a gestiona eficient instituția, care este condusă de către Sergiu Spoială, directorul interimar al aeroportului.

„Între timp, administrația aeroportului a anunțat în ianuarie 2025 că va extinde terminalul existent al aeroportului. Atenție! Va extinde, nu va construi altul nou. În baza cărei strategii a fost luată această decizie. Nu e vorba oare de o strategie scrisă pe genunchi de cei care administrează astăzi aerogara? Așa se pare. Noul terminal trebuia să fie construit respectând toate standardele internaționale și reglementările aviatice, nu pe baza unor schițe desenate și aprobate de consilii care nu au expertiză în domeniu. Așadar, revenim la cei care stau astăzi la cârma aerogării. Sergiu Spoială, directorul interimar al aeroportului este cel care trebuie să aibă grijă de dezvoltarea aeroportului. Totul el trebuie să răspundă pentru tot ce se întâmplă astăzi la aeroport. Ce avem în schimb? (…) Se iau decizii de reconstrucție fără a respecta normele aviatice internaționale. Cine își asumă răspunderea în acest caz pentru eventualele probleme de siguranță generate de improvizațiile aprobate de Spoială și echipa sa? Dacă Spoială și escadrila de prieteni, cumetri și rude instalate în fotoliile confortabile de la aeroport, cred că astfel de practici sunt normale, ar trebui să își amintească că nerespectarea unui Master Plan oficial aprobat, realizat de experți internaționali, poate avea consecințe juridice serioase. O astfel de gestionare haotică a unui obiectiv strategic nu va rămâne fără urmări, iar cei responsabili vor trebui să dea socoteală. Inclusiv în fața procurorilor”, a mai adăugat Eugen Luchianiuc.

Redacția NEWTV.MD își asumă să publice reacția persoanelor vizate în acest articol. 

Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ 

Citeşte şi..

Vezi toate
live-newtv

Sondaj

Ești mulțumit de valoarea compensației la căldură?

Sondaj

Meteo