
În următorii cinci ani, statul își propune să aloce fonduri în valoare de două miliarde de lei pentru infrastructura feroviară și alte servicii din acest sector. Subvențiile, obținute din bani publici, împrumuturi externe și granturi, urmează să fie oferite în cadrul unui contract multianual care va fi semnat între Ministerul Infrastructurii și Calea Ferată din Moldova (CFM),scrie Ziua.md.
Proiectul acestui contract este supus acum consultărilor publice. Documentul prevede că aceste cofinanțări, care nu erau prevăzute până acum de legislație, vin în urma reducerii semnificative a volumului de mărfuri și a numărului de pasageri transportați cu trenul și, nu în ultimul rând, din cauza incapacității întreprinderii CFM de a acoperi cheltuielile necesare pentru infrastructură, companie ce continuă să fie într-o criză.
Contractul prevede fonduri anuale, în valoare de 400 de milioane de lei, care se vor aloca pentru linii feroviare și pentru facilități feroviare, cum ar fi echipamente de alimentare cu combustibil, gări, terminale de mărfuri, linii de depozitare sau facilități de descărcare. Proiectul contractului multianual conține clauze privind modul de gestionare a fondurilor externe, registrului infrastructurii, necesitatea elaborării cadrului de investiții și întreținere, planului de afaceri, modul de recuperare a fondurilor, supervizarea de către Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, condițiile de reziliere, modificare și încetare a contractului și forța majoră.
"Punerea în aplicare a Contractului multianual evocat, va permite efectuarea unor lucrări suplimentare de reparație curentă și reparație capitală asupra infrastructurii feroviare publice, care are un grad sporit de uzură și necesită investiții urgente în scopul eliminării restricțiilor de circulație, majorând vitezele de circulație a trenurilor, precum și masa garniturilor feroviare, care pentru tranzitarea unor sectoare complicate, se decuplează. În rezultat, se vor asigura condiții suficiente pentru efectuarea unei mobilități de mărfuri și pasageri în termeni restrânși și redirecționarea fluxurilor de la transportul rutier la transportul feroviar. Astfel, se va micșora sarcina asupra drumurilor publice, micșorând cheltuielile pentru întreținerea și reparația infrastructurii rutiere, alocate anual din bugetul de stat", se arată în proiectul supus consultărilor.
Documentul prevede că, anual, vor fi alocate 400 de milioane de lei, dintre care 67-68 de milioane de lei vor fi fonduri din împrumuturi și asistență externă. Între timp, un audit efectuat în 2024 arată că Guvernul ar trebui să aloce anual până la 573 de milioane de lei pentru întreținerea și dezvoltarea infrastructurii feroviare. Drept urmare, proiectul contractului multianual prevede un deficit de aproximativ 173 de milioane de lei, care urmează să fie acoperit din economiile generate în urma optimizării continue în cadrul CFM.
Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ