
Exporturile de cereale din Republica Moldova sunt în continuare afectate de prețurile fluctuante, mai ales din cauza instabilității regionale. Deși agricultorii au înregistrat în acest an recolte mai bune la grâu și rapiță, exporturile rămân avantajoase mai mult datorită volumului decât prețului, care este doar ușor mai mare decât anul trecut.
Chiar dacă roada a fost bogată la culturile de primă grupă – rapiță, grâu, orz și mazăre – prețurile de vânzare rămân scăzute și abia acoperă costurile de producție, spun agricultorii, transmite Moldova1.
Nicolae Apărece, agricultor din Giurgiulești, afirmă că producția de grâu a fost mai bună ca anul trecut, de aproximativ 3 tone la hectar, iar prețurile sunt puțin mai mari decât anul trecut. Acesta subliniază că avantajul fermierilor de la sud, este că sunt aproape de port, iar cheltuielile de transport sunt mai mici.
"Unicul avantaj legat de sudul Moldovei. Să nu luăm în calcul condițiile climaterice, care sudul Moldovei le resimte mai greu față de nord. Noi mai avem un avantaj, măcar puțin la preț, că avem ieșire la port. Portul este aproape și cheltuielile de transport sunt foarte mici", afirmă agricultorul.
În prezent, grâul se vinde în nordul țării cu circa 3,20 lei/kg, în zona centrală cu 3,30 lei/kg, iar la Giurgiulești – principalul punct de export – cu aproximativ 3,60 lei/kg. Potrivit lui Ion Cornea, reprezentant al unei companii exportatoare, prețurile sunt doar ușor mai mari decât anul trecut. Volumele și stocurile țărilor precum Rusia, Ucraina sau Franța influențează puternic tendințele pieței, iar războiul din regiune creează incertitudine pentru cumpărătorii externi.
Acesta mai spune că stocarea cerealelor implică și costuri suplimentare, motiv pentru care mulți fermieri preferă să vândă imediat după ce au strâns roada, mai spune Ion Cernea:
"De obicei, prețurile încep să crească în toamnă sau iarnă, atunci când fermierii păstrează cerealele în depozite. Stocarea presupune, însă, costuri suplimentare – pentru întreținere, aducerea la condițiile necesare etc. Tocmai de aceea este firesc ca, în lunile decembrie-ianuarie, prețurile să fie mai mari decât acum", a mai spus acesta.
Cheltuielile de transport reprezintă o problemă, mai ales pentru fermierii din nordul țării. Lipsa infrastructurii feroviare funcționale, care este o soluție mult mai ieftină, și a dotărilor moderne, precum elevatoarele, obligă producătorii să depindă aproape exclusiv de transportul auto și cel maritim, mai explică Ion Cornea:
"Camioanele sunt eficiente pe distanțe scurte, de la fermier la elevator. Însă, când e nevoie să se transporte direct spre export, apar probleme: timpi mari de așteptare la vamă (3-4 zile),camioane blocate și lipsa disponibilității altor vehicule. În aceste situații, trenurile ar putea prelua rolul de pe distanțe lungi, de exemplu de la elevator până la Giurgiulești. Aici transportul feroviar devine eficient și o alternativă serioasă", a mai explicat Ion Cernea.
Acesta a vorbit și de vagoanele limitate de la Calea Ferată destinate exportului de cereale care nu sunt suficiente și învechite:
"În plus, parcul de vagoane pentru cereale nu a fost reînnoit de la independență, multe fiind uzate și imposibil de utilizat. Cele rămase sunt insuficiente pentru cererea existentă, ceea ce limitează capacitatea de transport. O altă problemă este diferența de ecartament: în Republica Moldova liniile sunt de tip sovietic, iar în România – de tip european. Astfel, la frontieră marfa trebuie transbordată sau trebuie schimbate șenilele vagoanelor, ceea ce implică timp și costuri suplimentare. Aceste întârzieri pot afecta chiar și calitatea cerealelor și reduc profitabilitatea, uneori făcând activitatea ineficientă", a adăugat exportatorul.
Telefonat de Radio Moldova, șeful interimar al Căii Ferate din Moldova, Sergiu Cotelnic, a declarat că, pe termen scurt, nu este planificată modernizarea trenurilor, vagoanelor sau infrastructurii feroviare, prioritatea în acest moment fiind plata datoriilor și reorganizarea instituției.
Potrivit expertului agricol Iurie Rija, dacă în 2021 transportul rutier domina exporturile, în prezent transportul naval a devenit principalul canal, reprezentând în prima jumătate a anului 2025 aproximativ 70% din exporturile de cereale, cu peste jumătate de milion de tone. Transportul feroviar reprezintă doar 4%. Astfel, fără investiții urgente în infrastructura feroviară și optimizarea conexiunilor logistice, exporturile de cereale ale Republicii Moldova rămân vulnerabile la blocaje geopolitice și riscuri climatice, subliniază expertul.
Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ