Apar noi dovezi despre faptul că licitația spațiilor comerciale de la aeroport are un pronunțat iz de trucare. O broșură a companiei franceze ”Lagardere”, trimisă Agenției Proprietății Publice (APP) încă în primăvara anului 2023, imediat după preluarea aeroportului din Chișinău de către stat, arată că întreg caietul de sarcini al licitației a fost întocmit în baza ofertei companiei franceze, începând de la schemele de amplasare a magazinelor, planul de marketing și alte detalii tehnice. Despre asta anunță Eugen Luchianiuc, într-o investigație publicată pe blogul său, citat de Telegraph.md.
„De fapt, aceste documente au stat la baza licitației. Toate datele utilizate în prezentare sunt din anul 2022, iar lipsa aeroportului București, adăugat în rețeaua și portofoliul Lagardere în 2023, dovedesc faptul că scrisoarea a fost trimisă mult înainte de anunțul oficial făcut de autorități. Astfel, documentele arată că relația și contactele dintre autorități și „Lagardere” sunt de mai mult de un an”, spune Luchianiuc.
Mai mult, el punctează că întreg caietul de sarcini este inspirat sută la sută din oferta făcută de Lagardere reprezentanților APP
„Planul de marketing și promovare este copiat în totalitate. Amplasarea unităților de vânzare sunt și ele copiate din oferta comercială a companiei franceze. De asemenea, în prezentare sunt și schemele aeroportului, care, de altfel, nu sunt publice. Sunt copiate și tradus fraze mot-a-mot întregi precum dovada deținerii experienței. Chiar și prețul și durata contractului au fost preluate în primul caiet de sarcini. Francezii au propus un contract de trei ani, cu prelungire, și o plată fixă pentru locațiune”.
Bloggerul mai scrie că o simplă eroare tehnică, făcută în grabă de cei care au întocmit caietul de sarcini, a împiedicat compania franceză ”Lagardere” să câștige licitația:
„Cei de la APP, în loc să numere aeroporturile europene ale Lagardere, au calculat global și acest lucru i-a împiedicat pe francezi din punct de vedere tehnic să câștige a doua licitație. Comisia de licitație s-a împotrivit și a mers exact în baza caietului de sarcini și au invalidat oferta „Lagardere”, care aveau deschise magazine în 7 sau 8 aeroporturi în Europa, în condițiile în care în caietul de sarcini era indicată necesitatea a cel puțin 10 aeroporturi anume europene”.
Precizăm că, deși oficial, anunțul despre intenția de a da în arendă spațiile comerciale de la aeroport a fost făcut abia la finele anului trecut, în spațiul public au apărut niște documente care confirmau încă atunci că discuțiile între compania „Lagardere” și reprezentanții Guvernului se duceau de multă vreme, iar licitația era concepută ca o chestiune formală, deoarece câștigătorul se știa dinainte, mai scrie sursa citată.
Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ
Faptul s-a confirmat atunci când s-a văzut clar că prevederile din caietul de sarcini au fost formulate în așa fel încât nicio companie din domeniu, cu excepția „Lagardere”, să nu poată întruni condițiile impuse.
Ca urmare a scandalului iscat în spațiul public, dar și din cauză că totul s-a petrecut în grabă, prima, dar și următoarele licitații care au fost organizate au fost fie amânate, fie anulate și, de fiecare dată, doar compania „Lagardere” s-a înscris în concurs.
Între timp, autoritățile au operat și niște modificări în legislație, care permiteau extinderea termenului de luare în concesiune a acestor bunuri imobile pe un termen de până la 3 ani, modificare anulată însă, printr-o decizie a Curții Constituționale.
Ultima tentativă de înstrăinare a spațiilor comerciale de la aeroport a avut loc în 9 septembrie, dar și aceasta a fost amânată și urmează a fi reluată sâmbătă, 28 septembrie. Și de această dată, singurul participant la lactație este compania franceză Lagardere.