
Autoritățile afirmă că Republica Moldova nu se confruntă cu riscul unei crize a carburanților după sancțiunile aplicate companiei Lukoil. Stocurile sunt monitorizate zilnic, iar alți importatori și-au suplimentat stocurile pentru a preveni eventuale scăderi, susțin Ministerul Energiei și Agenția Națională pentru Reglementare Energetică (ANRE). Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, spune că impactul sancțiunilor americane asupra Republicii Moldova este mult mai mic decât în România și Bulgaria, unde funcționează rafinării Lukoil, notează Moldova1.
"Republica Moldova a importat dintotdeauna din mai multe surse. Suntem o piață mică și ușor de acoperit. Nu vedem un risc de criză, pentru că nu depindem de o singură rafinărie, așa cum se întâmplă în alte țări".
"Monitorizăm zilnic stocurile. Chiar dacă Lukoil a redus temporar rezervele, ceilalți importatori le-au compensat imediat. Mecanismul nostru zilnic de stabilire a prețului protejează consumatorul de fluctuațiile bruște", a declarat directorul ANRE, Alexei Taran.
Taran explică și de ce piața din Republica Moldova a rămas stabilă, în timp ce în România și Bulgaria au fost avertizări privind posibile perturbări.
"Bulgaria depinde în proporție de aproximativ 80% de rafinăria Lukoil din Burgas. România are o dependență de 20–25%. Moldova a mers mereu pe importuri diversificate. Suntem o piață mică și volumele necesare pot fi acoperite rapid din alte surse", a spus directorul ANRE.
La rândul său, ministrul Energiei a mai spus că autoritățile lucrează pentru a elimina vulnerabilitatea de la aeroport, unde Lukoil administra terminalul de combustibil.
"Ne-am concentrat pe asigurarea funcționării aeroportului fără întrerupere. Contractul de comodat permite operarea temporară, iar negocierea pentru preluarea activelor continuă. Trebuie să eliminăm complet această vulnerabilitate" a subliniat Dorin Junghietu.
Sancțiunile SUA împotriva activelor Lukoil din Europa au forțat compania să-și reducă operațiunile în mai multe țări. În Bulgaria, rafinăria de la Burgas acoperă aproape 80% din consumul național, ceea ce a dus la avertizări despre posibile perturbări. În Republica Moldova, Lukoil nu operează rafinării, ci doar o rețea de benzinării și terminalul de combustibil al aeroportului Chișinău.
După anunțarea sancțiunilor, ANRE a trecut de la monitorizarea săptămânală la monitorizarea zilnică a stocurilor, inclusiv la importurile prin porturile Constanța și Giurgiulești. Potrivit instituției, datele arată că volumele livrate de alți importatori au compensat imediat orice scădere de la Lukoil.
Piața carburanților din Republica Moldova este puternic concurențială, cu peste 30 de importatori și lanțuri de benzinării active. Prețurile la pompă sunt stabilite zilnic pe baza cotațiilor internaționale și a unei marje reglementate, ceea ce limitează fluctuațiile bruște, subliniază ANRE.
Amintim că terminalul de kerosen de la aeroportul Chișinău este operat temporar printr-un contract de comodat, după care urmează preluarea sau înlocuirea operatorului, proces aflat în negociere. Autoritățile spun că una dintre priorități este menținerea continuității serviciilor aeriene și eliminarea dependenței de un singur furnizor.
Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ











