
Sectorul de taxi din Republica Moldova suportă pierderi, după ce Asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto internă (RCA) a fost majorată cu 300%. În cadrul unei ședințe de colectare a propunerilor la Politica fiscală 2026, reprezentanții serviciilor de taxi au declarat că niciun business nu va supraviețui în aceste condiții și au cerut autorităților să revadă taxele. De asemenea, s-a discutat despre piața ilicită a produselor de tutun, în contextul unor noi restricții înaintate de autorități, problemele industriei de zahăr, precum și cele din agricultură, transmite Realitatea.md.
Asociațiile de transportatori în regim de taxi susțin că nu există o comunicare între autorități și business, care într-un final suportă pierderi în urma unor decizii ce nu au fost consultate cu mediul de afaceri.
"Suportăm consecințele unei decizii a Băncii Naționale a Moldovei, care nu a fost consultată public și supusă dezbaterilor. Astfel, RCA la taxi a fost majorat cu 300%, de la 6800 la 17 000 de lei pentru asigurarea unui automobil care nu a fost niciodată în accident. Nicio afacere nu va rezista după așa o majorare. Șoferii de taxi se duc în zona tenebră, pierde statul, afacerile legale și pasagerii, pentru că suntem nevoiți să creștem prețul la călătorii", a declarat Constantin Condrea, reprezentantul Asociației Transportatorilor de Pasageri în Regim de Taxi.
Un alt subiect abordat în contextul pieței ilicite vizează industria tutunului. Expertul economic din cadrul IDIS "Viitorul" Veaceslav Ioniță a declarat că, după doi ani, situația privind comerțul ilicit cu produse de tutun s-a ameliorat, însă, în continuare există riscuri pentru piață.
"În prezent, rețelele sociale sunt pline cu produse interzise, iar statul recunoaște că nu poate face nimic. Sunt înregistrate pierderi de milioane de lei, iar cel mai grav este că minorii au acces la produse interzise. Când vii cu noi reglementări pe care nu le poți asigura, apare comerțul ilicit", a menționat Ioniță.
Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Fructe "Moldova Fruct" a menționat câteva dificultăți în domeniul fiscal. „Acesta ar fi mecanismul de rambursare a TVA și un alt subiect este programul de subvenționare a accizei la motorină, care este implementat în statele membre UE, dar cu regret nu se regăsește la noi în țară”, afirmă Nadejda Russu, director Departament Lobby & Advocacy a Asociației Producătorilor și Exportatorilor de Fructe "Moldova Fruct".
Toate propunerile înaintate de asociațiile de business urmează a fi prezentate Ministerului Finanțelor, care este în proces de consultare a Politicii Bugetar-Fiscale 2026.
"În domeniul agriculturii sunt mai multe probleme, precum irigarea, subvenționarea, accizele. Reprezentanții industriei zahărului ne-au transmis mai multe propuneri. Republica Moldova dintr-un exportator masiv de zahăr s-a transformat într-un importator. Transportatorii de taxi au venit cu probleme sensibile, precum transportul ilicit", a subliniat Veaceslav Ioniță.
Ministerul Finanțelor a inițiat procesul de colectare a propunerilor pentru politica fiscală și vamală pentru anul 2026, cu obiectivul de a respecta calendarul bugetar și de a adopta proiectul de lege în termenul stabilit, până în luna iulie.
Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ