
Șoferii din Republica Moldova vor plăti două taxe distincte pentru infrastructura rutieră – una pentru deținerea automobilului și alta pentru utilizarea drumurilor naționale. Măsura, pregătită de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR),urmează să fie implementată treptat până în 2028 și are scopul de a alinia sistemul național la standardele Uniunii Europene.
Două taxe noi până în 2028
Mecanismul de finanțare rutieră, introdus în 1996, va fi actualizat pentru a transpune directivele UE și implementat etapizat până în 2028.
"Până în 2030, intenționăm să implementăm un mecanism ce presupune introducerea, în 2027–2028, a două taxe: una pentru posesia autovehiculului, colectată la primării pentru renovarea drumurilor locale, și alta pentru utilizarea infrastructurii naționale, calculată fie în funcție de timp, fie pe distanță", a anunțat secretarul de stat de la MIDR, Nicolai Mîndra, miercuri, 8 octombrie, la emisiunea "Spațiul Public" de la Radio Moldova.
Taxa de utilizare a drumurilor naționale va fi gestionată printr-un sistem de camere video montate pe șoselele principalele.
"Taxa de utilizare va fi monitorizată prin camere video, la fel ca în statele dezvoltate, și ne așteptăm ca investiția să fie amortizată în circa șapte ani, cu o rată de rentabilitate de peste 35%", a detaliat Mîndra.
Banii acumulați din aceste taxe vor contribui la îndeplinirea obiectivului Guvernului - până în anul 2030 să nu mai existe drumuri pietruite între localități.
"Până în 2030, avem un indicator ca proiectele acestea sociale care leagă mai mult comunitățile locale... să nu mai avem aceste drumuri din piatră spartă. Unul din obiectivele pe care și le-a pus ministerul și Guvernul este de a îmbunătăți calitatea vieții cetățenilor", a adăugat Mîndra.
Potrivit funcționarului, Fondul Rutier a atins, în acest an, un nivel-record, cu alocări de peste 2.6 miliarde de lei – cea mai mare sumă din istoria Republicii Moldova.
"În acest an, dispunem de un Fond Rutier care depășește semnificativ nivelul înregistrat în anii trecuți: 2.6 miliarde de lei destinați exclusiv drumurilor naționale", a afirmat Nicolai Mîndra, la Radio Moldova.
În prima jumătate a anului 2025, au fost valorificați peste un miliard de lei pentru lucrări de reparație și întreținere a rețelei naționale de drumuri.
"Din totalul de 2,6 miliarde, 1.2 miliarde vor fi investite în modernizarea a circa 260 km de drumuri regionale, pentru că infrastructura socială – apă, canalizare, drumuri, școli, grădinițe – nu este un lux, ci o necesitate pe care statul trebuie să o garanteze permanent", a subliniat Mîndra.
Experții recomandă creșterea constantă a Fondului Rutier și menținerea periodică a carosabilului pentru a prelungi ciclul de viață a drumurilor.
"Fondul Rutier trebuie să crească în mod constant, pentru a susține ciclul de viață a drumurilor de până la 20 de ani. Întreținerea periodică este cheia pentru eficiență", a declarat, la aceeași emisiune, Vitalie Rapcea, director de program la Expert-Grup.
Directorul general al Administrației Naționale a Drumurilor, Sergiu Bejan, propune trecerea de la planificarea bugetară anuală la una multianuală, corelată cu mandatele politice, pentru a oferi previzibilitate atât statului, cât și antreprenorilor.
"Ideal ar fi ca, atunci când se investește un nou Guvern, un nou Parlament, aceste planificări să fie pe perioada mandatului de patru ani și atunci ai o previziune atât pentru noi ca întreprindere de stat, ce facem noi următorii patru ani, cât și pentru antreprenori, care vor să investească în acest domeniu de infrastructură", a punctat Sergiu Bejan, la "Spațiul Public".
În prezent, Administrația Națională a Drumurilor are în derulare 76 de contracte de reparații, 13 contracte de construcții capitale, precum și șapte proiecte finanțate din surse externe.
Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ