Din luna septembrie, grădinițele din țară vor putea angaja logopezi, psihopedagogi și kinetoterapeuți

31 ianuarie 2025, 21:07

Grădinițele din țară vor deveni mai incluzive și mai eficiente după ce Ministerul Educației și Cercetării a aprobat noi funcții în aceste instituții. Așadar, directorii vor putea angaja, începând cu septembrie curent, logopezi, psihopedagogi, precum și cadre didactice care vor sprijini copiii cu necesități educaționale speciale, comunică moldova1.md.

În mod special, noile funcții sunt dedicate educației incluzive. De asemenea, în grădinițele vor fi create posturi noi, cum ar fi de psihopedagog, interpret în limbaj mimico-gestual și medic oftalmolog. Un alt aspect esențial este posibilitatea de a angaja profesori de limbă română în grădinițele cu predare în limba rusă, promovând astfel învățarea limbii de stat încă de la începutul procesului educațional, a menționat Ministrul Educației, Dan Perciun.

„Au fost introduse mai multe funții care țin de asigurarea educației incluzive pentru copii. Vorbim despre funcția de logoped, funcția de psiholog, funcțiile de psihopedagog, cadre didactice de sprijin și kinetoterapeuți care apar deja în statele de personal din grădinițe și care urmează a fi finanțabile inclusiv din bugetul de stat. Dacă până acum ele nici măcar nu figurau în state, acești specialiști puteau să existe în instituții, dar cu finanțare doar din partea autorității publice locale”, a menționat ministrul Dan Perciun.

În același timp, în grădinițele mari vor putea fi angajați specialiști care se vor implica în facilitarea prelucrării datelor care se va preocupa de digitalizarea registrelor oficiale și a diverselor procese administrative, susținând modernizarea învățământului preșcolar.

Directorii de grădinițe salută această inițiativă subliniind că statele de personal nu au fost modificate în ultimii 25 de ani. Directoarea grădiniței „Ghiocel” din satul Hârbovăț, raionul Anenii Noi, Natalia Iliev, afirmă că prin noile modificări va fi majorat numărul de angajați în funcție de necesități. Ea a subliniat că în acest caz, Ministerul trebuie să aloce fonduri mai mari în bugetele instituțiilor preșcolare.

„Avem nevoie de aceste modificări deoarece instituția este mare, terenul este mare și era nevoie de inclus persoana care să aibă grijă de teren. Este foarte necesară această funcție și persoana de sprijin, deoarece numărul de copii în grupe este foarte mare și este necesară încă o persoană pentru a ajuta educatorii să poată desfășura activitățile. Aceste funcții sunt prevăzute din august 2025, odată cu publicarea în Monitorul Oficial. Deocamdată nu putem spune, dar trebuie să aloce și bani. Sper că în continuare să fie cu fața spre educație, spre personal”, a subliniat directoarea grădiniței din Hârbovăț.

Ministerul Educației și Cercetării își propune în acest an să consolideze incluziunea în instituțiile preșcolare prin organizarea unor echipe mobile de asistență psihopedagogică pentru copiii cu nevoi speciale. Acestea vor activa pe lângă Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică pentru instituțiile mici, care nu au posibilitatea de a angaja asemenea cadre.

Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ

 

Toate tag-urile

Citeşte şi..

Vezi toate
live-newtv

Sondaj

Ești mulțumit de valoarea compensației la căldură?

Sondaj

Meteo