În ședința de astăzi, 18 noiembrie, a Consiliului Audiovizualului (CA),a fost prezentat Raportul final privind modul de reflectare a alegerilor prezidențiale 2024 (20 septembrie – 1 noiembrie).
Astfel, pentru încălcarea prevederilor art. 89 din Codul electoral (Principii generale privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media) au fost aplicate următoarele sancțiuni:
Potrivit Consiliului Audiovizualului, în perioada de raport, SMA monitorizate au difuzat 439 de programe de știri și actualități, în care au prezentat 1.741 de subiecte cu caracter electoral, cu o durată totală de 64 ore 58 minute 18 secunde, ceea ce constituie o pondere de 22,9% din durata totală a programelor de știri și actualități. Totodată, în acest interval, 17 SMA au difuzat subiecte cu caracter electoral.
„Protagoniștii cu cea mai mare vizibilitate au fost concurenții electorali cu 1.891 de apariții (34%),fiind urmați de actorii politici cu 1.032 de apariții (18%),organele de stat – cu 955 de apariții (17%),cetățenii de rând – cu 872 de apariții (15%). Cel mai rar în subiectele electorale s-au regăsit organele electorale, cu 548 de apariții (10%) și experții, cu 347 de apariții (6%)”, anunță reprezentanții CA.
Totodată, în perioada monitorizată, 10 SMA au difuzat în total 376 de subiecte conflictuale, dintre care 352 de subiecte au fost echilibrate, iar 24 de subiecte au fost prezentate dezechilibrat, în ce privește lipsa poziției părților vizate în subiectele cu caracter conflictual.
„Din perspectiva de gen, în subiectele electorale în 2.845 de cazuri (60,0%) protagoniști au fost bărbați și în 1.894 de cazuri (40,0%) – femei”, declară membrii Consiliului Audiovizualului.
De menționat că subiectele abordate de SMA supuse controlului au fost relevante alegerilor și au vizat procesul electoral. Toate SMA supuse controlului au manifestat atitudine nepărtinitoare față de concurenții electorali, aceștia nefiind fie favorizați, fie defavorizați în subiectele de știri. La fel, toate SMA au asigurat accesul persoanelor cu dizabilități de văz și auz în cadrul buletinelor informative difuzate, prin titrare sincron, dar și prin limbaj mimico-gestual.
În intervalul 20 septembrie – 4 octombrie 2024, au fost supuse controlului 12 SMA naționale, care au difuzat, cumulat, 77 de emisiuni de promovare electorală, dintre care 59 au vizat alegerile prezidențiale. Cele mai multe emisiuni de promovare care au vizat alegerile prezidențiale au fost difuzate de „TVC 21” – 10 emisiuni, cele mai puține – de „Axial TV”, 1 emisiune. Majoritatea SMA nu au dat dovadă de exigența necesară când au acceptat să difuzeze emisiuni ale căror conținut nu întrunea cerința legală de a promova programele electorale ale concurenților electorali.
Conform raportului prezentat de autoritate, nouă SMA, din cele zece SMA care și-au asumat organizarea dezbaterilor electorale, au difuzat 62 de dezbateri electorale, dintre care 36 au vizat alegerile prezidențiale. Cele mai multe dezbateri electorale au fost organizate de „Moldova 1”, „TVR Moldova” și „R Live TV” – câte 5 dezbateri; cele mai puține – de „TV8”, „TVC 21” și „Jurnal TV”, câte trei dezbateri.
În perioada 21 octombrie – 1 noiembrie, 14 SMA din 18 au difuzat în total 140 de emisiuni de informare electorală, cu o durată totală de 99 ore 16 minute 26 secunde.
Posturile de televiziune supuse monitorizării în perioada indicată au fost: „Moldova 1”, „TV-Găgăuzia”, „Pro TV Chișinău”, „Canal Regional”, „ATV”, „Exclusiv TV”, „Jurnal TV”, „TVC 21”, „TV8”, „TVR Moldova”, „Cinema 1”, „N4”, „SOR TV”, „Drochia TV”, „Media TV”, „Axial TV”, „TV Elita”, „Studio L” și „R Live TV”.
Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ