Căile ferate din Republica Moldova nu au plătit salariile angajaților de câteva luni. În plină criză financiară, Calea Ferată din Moldova (CFM) a fost nevoită să ia măsuri drastice, ajungând să opereze doar cu un singur tren de călători, pe ruta Chișinău-Ungheni. Aceasta este o consecință directă a problemelor financiare care au afectat instituția în ultimii ani, ducând la anularea mai multor rute interne de pasageri, scrie Puterea.ro.
Trenurile care circulau pe traseele Chișinău – Bender/Tighina (ruta spre sudul țări) și Chișinău – Rogojeni (ruta spre nordul țării) au fost scoase din circulație, lăsând doar ruta Chișinău-Ungheni activă. Această decizie a fost luată pentru a evita falimentul total al întreprinderii, care se confruntă cu datorii imense și cu incapacitatea de a-și plăti angajații de mai multe luni.
Salarii neplătite și proteste sindicale
Situația la CFM a devenit critică, cu salarii neplătite de peste câteva luni, ceea ce a stârnit proteste și blocaje pe șine din partea angajaților. În august 2024, Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova a făcut apel disperat către premierul Dorin Recean, cerând intervenție urgentă pentru a debloca fondurile necesare achitării datoriilor salariale. Datoriile acumulate au ajuns la un nivel alarmant de 150 de milioane de lei, echivalentul a aproximativ 8 milioane de dolari, afectând direct viața a peste 5.000 de angajați și a familiilor acestora.
Măsuri de urgență și reduceri de program
În fața acestei crize, conducerea CFM a luat măsuri draconice pentru a gestiona situația. Serghei Tomșa, directorul interimar, a anunțat reducerea numărului de zile lucrătoare de la cinci la patru începând cu septembrie 2024, o decizie menită să prevină acumularea de noi datorii față de angajați, buget și furnizorii de servicii. Această măsură, deși temporară, reflectă gravitatea situației și disperarea de a menține operațiunile feroviare la un nivel minim funcțional.
Experții și analiștii economici sunt sceptici cu privire la viitorul apropiat al CFM.
Fără intervenții substanțiale din partea guvernului sau investiții externe, este puțin probabil ca situația să se îmbunătățească pe termen scurt. Această criză nu afectează doar angajații și pasagerii, ci și economia generală a țării, dat fiind rolul crucial al transportului feroviar în logistica națională și internațională.
Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ