Șase posturi TV au fost sancționate de CA pentru cum au reflectat alegerile prezidențiale și referendumul din 20 octombrie

12 octombrie 2024, 17:25

Membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au aprobat vineri, 11 octombrie, rezultatele controlului privind modul de reflectare a alegerilor prezidențiale și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024 de către posturile TV. Monitorizarea a cuprins perioada 30 septembrie – 6 octombrie și a vizat programele de știri și actualități, precum și emisiunile de promovare electorală.

Într-un comunicat de presă al CA se precizează că șase posturi de televiziune - „TVC 21”, „TVR Moldova”, „SOR-TV”, „MEDIA TV”, „TV Elita” și „Studio-L” - au primit amenzi a câte 5.000 de lei fiecare, pentru nerespectarea Regulamentului privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, aprobat de Comisia Electorală Centrală (CEC). 

Totodată, „N4” a fost sancționat cu amendă de 10. 000 de lei, deoarece a difuzat emisiuni de promovare electorală, după expirarea termenului de 15 zile de la începerea campaniei, prevăzut de Codul Electoral.

Vicepreședinta Consiliului Audiovizualului, Aneta Gonța, a spus că este „tristă și îngrijorătoare” constatarea faptului că, timp de o săptămână, postul public de televiziune „Moldova 1” nu a reflectat niciun concurent electoral și niciun participant la referendum. Aneta Gonța a mai spus că o situație „regretabilă” s-a atestat și în cazul furnizorului public regional „GRT”, care a omis să mediatizeze un subiect pe larg reflectat în spațiul audiovizual național și anume știrea despre finanțarea ilegală a partidelor politice și coruperea masivă a alegătorilor.

„Or, acest fapt denotă o lipsă de bun-simț și o ignorare a normelor deontologice”, transmite CA.

În perioada de control, posturile TV monitorizate au difuzat, în programele de știri și actualități, 204 subiecte cu caracter electoral, cu 166 de subiecte mai puțin decât în perioada anterioară. Volumul total alocat materialelor electorale difuzate de serviciile media audiovizuale monitorizate a fost de 7 ore, 44 de minute și 31 de secunde, ceea ce constituie aproximativ 11% din durata totală a buletinelor informative difuzate.

„Analiza comparativă a numărului de subiecte cu caracter electoral, difuzate în cele 2 perioade de monitorizare, ne indică faptul că în cazul a 12 servicii media audiovizuale (SMA) s-a evidențiat o tendință de scădere a numărului de știri și reportaje cu tematică electorală, în timp ce la alte 5 SMA s-a observat o creștere a acestora”, se mai arată în comunicatul de presă.

Protagoniștii cu cele mai multe prezențe în subiectele cu caracter electoral au fost concurenții electorali – 37,7 %, urmați de actorii politici – 14,9 %. Cele mai puține apariții le-au revenit participanților la referendum – 8,3% și experților – 4,9%. În perioada anterioară, concurenții electorali au avut o pondere de 40,6 %, iar participanții la referendum – de 5,5 %.

Cele mai multe mențiuni ale concurenților electorali au fost prezentate de „TV8” (36 de apariții),urmat de „Cinema 1” (30 de apariții),iar cele mai puține apariții ale concurenților electorali s-au atestat la „Exclusiv TV” (8 apariții). „Moldova 1”, „SOR-TV” și „ATV” nu au avut ca protagoniști concurenții electorali.

Participanții la referendum au acumulat cele mai multe prezențe la „TV-Găgăuzia” și „Drochia TV”, fiecare post TV cu câte 15 apariții, iar cele mai puține apariții au fost înregistrate la „N4” și „ATV” – fiecare cu câte 1 apariție a participanților la referendum în știri. 7 posturi TV nu au avut ca protagoniști participanții la referendum. Aceste sunt: „Moldova 1”, „PRO TV Chișinău”, „TVC 21”, „Media TV”, „TV Elita” și „Studio-L”.

„12 posturi TV au reflectat toți cei 11 concurenții electorali înscriși în cursa electorală: „TV-Găgăuzia”, „PRO TV Chișinău”, „Jurnal TV”, „TVC 21”, „TV8”, „TVR Moldova”, „Cinema 1”, „N4”, „Drochia TV”, „Media TV”, „TV Elita” și „Studio-L”. „Exclusiv TV” a reflectat activitatea a 7 concurenți electorali, iar 3 posturi TV – „Moldova 1”, „SOR-TV” și „ARV” – nu au mediatizat activitatea niciunui concurent electoral. Toate posturile TV au reflectat activitățile de campanie ale concurenților electorali, cu prezența directă sau indirectă a acestora, cu excepția „TV Elita” care doar a menționat concurenții electorali”, mai transmite CA.

Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ

 

Toate tag-urile

Citeşte şi..

Vezi toate
live-newtv

Sondaj

Moldova are nevoie de presă liberă și profesionistă?

Sondaj

Meteo