
Toți cei 11 candidați la funcția de președinte al Republicii Moldova au utilizat în mod activ rețelele de socializare pentru a ajunge la alegători. Maia Sandu și Renato Usatîi au înregistrat cele mai mari audiențe. Datele se regăsesc într-un studiu elaborat în cadrul proiectului Protejarea integrității proceselor electorale din Republica Moldova, implementat de International IDEA și Suedia.
În perioada campaniei s-a înregistrat o creștere puternică a numărului de anunțuri Meta plătite, de la 121 de anunțuri și 10 000 EUR în pre-campanie la 768 de anunțuri și 85 655 EUR în timpul campaniei. Maia Sandu a condus cu 38 811 € în cheltuieli, urmată de Renato Usatîi (21 002 €) și Ion Chicu (11 685 €). Alți candidați, precum Alexandr Stoianoglo și Tudor Ulianovschi, au înregistrat cheltuieli declarate semnificativ mai mici pe Meta.
Telegram a ieșit în evidență ca fiind platforma cu cele mai multe postări, dar cu cea mai redusă implicare a publicului, în timp ce TikTok și Facebook au avut cel mai mare impact pentru vizualizări.
Campania pentru referendum
Participanții la referendum au fost mai puțin activi decât candidații la președinție. PAS și „Democrația Acasă” au dominat atât în ceea ce privește acoperirea, cât și cheltuielile efectuate.
PAS a difuzat 352 de anunțuri Meta în valoare de 8 059 de euro, iar „Democrația Acasă” a obținut cea mai mare vizibilitate prin acces organic. Un total de 1 600 de postări au generat peste 7 milioane de vizualizări.
Facebook a fost cea mai utilizată platformă, TikTok înregistrând rate de interacțiune mai ridicate. Cea mai mare parte a activității a fost concentrată în ultima săptămână a campaniei.
Studiu integral îl puteți accesa AICI.
Abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM pentru a te informa rapid şi calitativ